Wanita yang bersyukur

 

 

Wahai wanita  yang indah
Simpanlah keluh kesah itu
Diamkan suara rungutan
Pejamkan mata, renung fikirkan
Apa yang tidak kita syukuri

Ketika ada di antara kamu
Merungut dan mencanang kelemahan  pada suami
Ketika itu juga di antara kita
Sangat berdoa dan memohon
Dipertemukan jodoh, dan berpeluang menjadi seorang isteri.

Ketika ada di antara kamu
Merasa tidak cukup pada rezeki  suamimu
Ketika itu juga di antara kita
Sangat berdoa dan memohon
Diberi kesempatan untuk mendokong kejayaan suaminya

Ketika ada di antara kamu
Merasa marah dan curiga ketika suamimu pulang bekerja
Ketika itu juga di antara kita
Sangat berdoa dan memohon
Satu hari nanti dapat menanti  dan menyambut  pulangnya suami dengan senyuman.

Ketika ada di antara kamu
Merasa bosan dan marah menguruskan keperluan suamimu
Ketika itu juga di antara kita
Sangat berdoa dan memohon
Dikurniakan seorang suami supaya berkesempatan merasai  kepenatan itu.

Ketika ada di antara kamu
Merasa runsing dan gelisah pada perubahan fizikal ketika mengandungkan benih suamimu
Ketika itu juga di antara kita
Sangat berdoa dan memohon
Diberi peluang merasakan saat indah mengandungkan amanah Allah

Jadilah wanita yang bersyukur
Bersyukurlah bila berpeluang menjadi isteri
Bersyukurlah bila berpeluang menjadi ibu
Kerana masih ada di antara kita
Yang menanti lama untuk kedua-dua gelaran itu.

48 comments

  1. Queila says:

    masih menanti menerima gelaran seorang isteri dan ibu…

    insyaAllah suatu masa nanti….

    bersyukur dgn kebahagiaan skrg..;)

    nice entry..like sgt2…
    Queila recently posted..JANGAN ADA BENCI !!!My Profile

    [Reply]

    Miss Yati Reply:

    @Queila, Alhamdulillah. sama-sama kita nantikan dengan sabar saat itu. :)

    [Reply]

  2. En Ilham says:

    Subhanallah, sedap puisi ni
    mengajar kita untuk terus bersyukur dengan apa yang diterima
    redha pada segala ketentuan
    sesungguhnya bila berasa susah, pandanglah ke bawah, ada yang lebih susah
    bila kita berasa senang, pandanglah ke atas, ada yang lebih senang
    En Ilham recently posted..TERIMA KASIH, TERIMA KASIH, TERIMA KASIHMy Profile

    [Reply]

    Miss Yati Reply:

    @En Ilham, Kesusahan, dan kesenangan memberi pelajaran buat kita. Bersyukur dengan apa yang dimiliki, hargai, dan berusaha untuk memperbaiki diri.

    [Reply]

  3. ghost writer says:

    harus lebih redha,lebih ikhlas dengan segala kemampuan suami malah pasangan kita sendiri.sebagaimana kita menerima seadanya pada mula,begitulah sehingga pada akhirnya.
    ghost writer recently posted..menganyam awan di kaliMy Profile

    [Reply]

    Miss Yati Reply:

    @ghost writer, Betul tu. Itulah yang sebaiknya. Semoga diberikan sifat menerima kelebihan dan kelemahan suami.

    [Reply]

  4. titan says:

    jadi, bersyukurlah wahai wanita dan gadis-gadis comel diluar sana. :)
    titan recently posted..Komisen kedua dari CPM.bizMy Profile

    [Reply]

    MDHAFiZ.NET Reply:

    @titan,

    nikmat Allah manakah yg kalian dustai….
    bersyukur lah akan ku tambah nikmatKu itu..
    MDHAFiZ.NET recently posted..WordPress Tutorial : How To Get Free Akismet API KeyMy Profile

    [Reply]

    Miss Yati Reply:

    @MDHAFiZ.NET, Semoga setiap daripada kita menjadi hamba-Nya yang bersyukur.

    [Reply]

    Miss Yati Reply:

    @titan, Hehehe.. bersyukurlah selagi masih ada ruang untuk bersyukur.

    [Reply]

    fiezaradzi Reply:

    @titan, saya bersyukur.. maknanya saya… hehe
    fiezaradzi recently posted..Pendapatan SampinganMy Profile

    [Reply]

  5. chii says:

    nampak seperti mudah..tp nak melaksana kannya tidak semdah yg disangka..sama spt seringkali kita mengatakan diri redha..tp dalam x sedar..kita mengeluh dengan apa yg berlaku..emm..

    terima kasih miss yati untk perkongsian yg menarik
    chii recently posted..SEGMEN | 10 Perkara Pelik Tentang Saya by CekbolatMy Profile

    [Reply]

    Miss Yati Reply:

    @chii, Manusia tak boleh lari daripada rasa terbeban, rasa kecewa, rasa tak puas hati dengan apa yang dimiliki. Tapi bila rasa macam tu, kena cepat2 kembali ingatkan diri dan bersyukur. :)

    *sama-sama chii

    [Reply]

  6. Mama Murai says:

    sebab itulah saya sentiasa tekankan supaya kita belajar untuk berkata cukup. Apa yang kita ada tidak semestinya akan ada pada orang lain. Dan apa yang orang lain ada tidak semestinya akan ada pada kita. Jangan sesekali pandang orang yang lebih baik daripada kita, tetapi pandang mereka yang bernasib malang di luar sana tu, dengan demikian kita akan lebih menghargai semua yang telah kita miliki.
    Mama Murai recently posted..Cerita Top Malaysian Blogger tak habis lagi? Hebat sangatkah mereka tu?My Profile

    [Reply]

    Miss Yati Reply:

    @Mama Murai, Betul tu. Hargailah apa yang kita ada, tapi jangan lupa untuk berusaha memperbaiki diri. Belajar untuk bersyukur, dan berusaha.

    [Reply]

Leave a Reply

CommentLuv badge
love :seposen :senaman :rokok :p :ngsgedik :nagis :muntah :lala :kuat :ketawa :kenyit :gedik :gdklebih :bunga :batuk